Julkalenderpåsar

Härligt med helg eller hur?
Ska ni ha någon egen hemmagjord julkalender men vet inte hur ni ska göra? Då har jag ett tips!
Jag har nämligen gjort 24 stycken små tygpåsar som jag kan lägga små saker i som tex smink, leksaker eller godis. Nu tnkte jag visa hur man gör.
Köp lite juliga tyger eller gör som jag och leta lite stuvbitar i garderoben.


Klipp ut ett papper i valfri storlek. Mitt papper är 10 cm x 13 cm.
Vik tygbiten dubbelt, räta mot räta och klipp runt så du får två lika stora bitar.


När du har klippt 24 stycken bitar, sätt en nål i varje så dom inte rör sig när du syr.


Sy runt hela men spar en sida. Sy lite rundat i kanterna så blir det finare.


Klipp av hörnen så det inte blir en stor klump när du vänder påsen sen.


Vik överst på påsen cirka en cm ner.


Sy runt hela hur långt in du vill. Beror helt på vart du vill ha sömmen. Jag sydde ungefär en halv cm in.


Vänd påsen och gör hål med en sax eller hålslagaremen var försiktig om du använder hålslagare så tyget inte fastnar i tyget.


Tygbitarna som blir över när du klippt påsarna kan du klippa i 0,5 cm bred och använda som snören för att knyta ihop påsarna.


Påsen är klar.


Jag har många olika tyger så påsarna blir lite olika men den 24e påsen gjorde jag i ett speciellt eget tyg så det ska k'nnas lite speciellt att öppna den.

Att tänka på innan du börjar:
- Ha tålamod, det tar lite tid!

Behöver:
- Olika tygbitar
- Sax
- Symaskin
- Tråd
- En liten pappersbit


Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh det ser helt underbart ut! Väldigt smart, och mysigt att göra också. ska helt klart ta efter det där till pojkvännens kalender tror jag :)

2011-11-06 @ 07:12:56
URL: http://arildsdottir.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0